Για να χτίσετε μια επιτυχημένη επιχείρηση, πρέπει να είστε καλά οργανωμένοι, ευέλικτοι και δημιουργικοί, μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών. Θα πρέπει επίσης να είστε προετοιμασμένοι να κάνετε κάποιες προσωπικές θυσίες. Αυτές οι εννέα βασικές συμβουλές μπορούν να σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε την επιχείρηση σας καθώς και να αναπτυχθεί, όποια ιδέα κι αν σχεδιάζετε να ξεκινήσετε.
Δείτε ακόμη: 6 βήματα για να σπάσετε τις περιοριστικές πεποιθήσεις σας
Βασικά σημεία
Η έναρξη και η ανάπτυξη μιας επιχείρησης απαιτεί καλές οργανωτικές ικανότητες, δημιουργικότητα και συνεχή εστίαση, μεταξύ άλλων βασικών στοιχείων.
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τον ανταγωνισμό σας, ιδίως τα πράγματα που κάνουν οι ανταγωνιστές σας και τα οποία μπορεί να θέλετε να υιοθετήσετε ή να βελτιώσετε.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα καταλήξετε να εργάζεστε σκληρότερα για τον εαυτό σας απ’ ό,τι θα κάνατε για κάποιον άλλον, οπότε να είστε προετοιμασμένοι να κάνετε κάποιες θυσίες στην προσωπική σας ζωή.

1. Οργανωθείτε
Για να επιτύχετε ως ιδιοκτήτης επιχείρησης πρέπει πρώτα να είστε καλά οργανωμένοι. Αυτό θα σας βοηθήσει να ολοκληρώνετε τις εργασίες σας αποτελεσματικά και να παραμένετε στην κορυφή των πολλών πραγμάτων που πρέπει να γίνουν. Ένας απλός τρόπος για να οργανωθείτε και να παραμείνετε οργανωμένοι είναι να δημιουργείτε κάθε μέρα μια λίστα εργασιών. Κάθε τι που ολοκληρώνετε, διαγράψτε το από τη λίστα σας. Δεδομένου ότι ορισμένες εργασίες είναι πιο σημαντικές από άλλες, επιδιώξτε να ασχοληθείτε πρώτα με τις εργασίες υψηλής προτεραιότητας.
Υπάρχουν πολλές εφαρμογές που μπορούν να σας βοηθήσουν να οργανωθείτε. Περιλαμβάνουν εργαλεία όπως το Trello, το Microsoft Planner, το Notion και το Airtable. Ένα απλό φύλλο Excel μπορεί επίσης να καλύψει πολλές από τις οργανωτικές απαιτήσεις μιας μικρής επιχείρησης, ειδικά στις πρώτες ημέρες.
2. Κρατήστε λεπτομερή αρχεία
Ανεξάρτητα από το πόσο απασχολημένες είναι, οι επιτυχημένες επιχειρήσεις αφιερώνουν χρόνο για να τηρούν προσεκτικά λογιστικά αρχεία. Με τον τρόπο αυτό, γνωρίζουν πού βρίσκεται η επιχείρηση τους οικονομικά και συχνά μπορούν να αντιληφθούν καλύτερα (και νωρίτερα) τυχόν πιθανές προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίζουν.
Πολλές επιχειρήσεις σήμερα διατηρούν δύο τύπους αρχείων: ένα φυσικό και ένα άλλο στο cloud. Με αυτόν τον τρόπο, ο ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης δεν χρειάζεται πλέον να ανησυχεί μήπως χάσει κρίσιμα δεδομένα αν συμβεί κάτι ατυχές, όπως ένας ιός υπολογιστή ή κάτι άλλο.
3. Αναλύστε τον ανταγωνισμό σας
Για να είστε επιτυχημένοι, δεν έχετε την πολυτέλεια να αγνοείτε τους ανταγωνιστές σας. Αφιερώστε χρόνο για να τους μελετήσετε και να μάθετε από αυτούς. Οι μεγαλύτερες εταιρείες αφιερώνουν σημαντικούς πόρους για την απόκτηση αυτού του είδους ανταγωνιστικής πληροφόρησης.
Ο τρόπος με τον οποίο αναλύετε τον ανταγωνισμό μπορεί να εξαρτάται από τη φύση της επιχείρησής σας. Εάν είστε ιδιοκτήτης εστιατορίου ή καταστήματος, μπορεί απλώς να μπορείτε να δειπνήσετε ή να ψωνίσετε στο κατάστημα ενός ανταγωνιστή, να ρωτήσετε τους πελάτες τι τους αρέσει ή τι δεν τους αρέσει σε αυτό και να αποκτήσετε πληροφορίες με αυτόν τον τρόπο.
Εάν δραστηριοποιείστε σε έναν τομέα με πιο περιορισμένη πρόσβαση στα εσωτερικά των ανταγωνιστών σας, όπως η μεταποίηση, προσπαθήστε να παρακολουθείτε τα νέα στις σχετικές επαγγελματικές εκδόσεις, μιλήστε με τυχόν κοινούς πελάτες σας και αποκτήστε και εξετάστε προσεκτικά τις οικονομικές πληροφορίες που δημοσιοποιεί ο ανταγωνιστής.

4. Κατανόηση των κινδύνων και των ανταμοιβών
Ένα άλλο κλειδί για την επιτυχία είναι ο εντοπισμός κινδύνων. Εκτός από το να εξετάζετε τις πιθανές ανταμοιβές, αν πετύχετε, μια καλή ερώτηση που πρέπει να κάνετε είναι η εξής: «Τι θα συμβεί αν αυτό δεν πετύχει;» Αν μπορείτε να απαντήσετε σε αυτή την ερώτηση, θα ξέρετε ποιο είναι το χειρότερο σενάριο. Εάν μπορείτε να ζήσετε με αυτό το σενάριο και είστε προετοιμασμένοι να λάβετε τα απαραίτητα μέτρα για να διαχειριστείτε τον κίνδυνο όσο το δυνατόν περισσότερο, ίσως να θέλετε να το δοκιμάσετε. Διαφορετικά, θα μπορούσε να είναι μια καλή στιγμή για να εξετάσετε άλλες ευκαιρίες.
Η κατανόηση των κινδύνων και των ανταμοιβών περιλαμβάνει την έξυπνη επιλογή του χρόνου έναρξης μιας επιχείρησης ή της προώθησης ενός νέου προϊόντος. Για παράδειγμα, ορισμένα προϊόντα ή υπηρεσίες μπορεί να είναι πιο δημοφιλή κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης περιόδου του έτους. Οι τεχνολογικές αλλαγές και οι μόδες επηρεάζουν επίσης το τι αγοράζουν οι καταναλωτές και πώς συμπεριφέρονται.
5. Να είστε δημιουργικοί και στρατηγικοί
Αναζητάτε πάντα τρόπους να βελτιώνετε την επιχείρηση σας και να την κάνετε να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό. Αναγνωρίστε ότι δεν γνωρίζετε τα πάντα και να είστε ανοιχτοί σε νέες ιδέες και διαφορετικές προσεγγίσεις.
Έχετε το νου σας για ευκαιρίες επέκτασης της τρέχουσας επιχείρησης σας ή ανάπτυξης συναφών επιχειρήσεων που θα οδηγήσουν σε πρόσθετα έσοδα και θα προσφέρουν το όφελος της διαφοροποίησης. Η ιστορία της Amazon αποτελεί ένα καλό παράδειγμα. Η εταιρεία ξεκίνησε ως διαδικτυακός βιβλιοπώλης και εξελίχθηκε σε γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου, που πουλάει σχεδόν τα πάντα.
Εκτός από μια στρατηγική διαφοροποίησης, θα χρειαστείτε μια στρατηγική για την επέκταση της αγοράς που λειτουργεί καλύτερα για την επιχείρηση σας, είτε πρόκειται για καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είτε για άμεση προβολή πωλήσεων, είτε για κάποια άλλη επιλογή. Επίσης, έχει νόημα να συνεργαστείτε με μια άλλη μικρή επιχείρηση για να αποκτήσετε πρόσβαση στο κοινό της; Πώς θα μπορούσατε να κατακτήσετε ένα εντελώς νέο μερίδιο αγοράς; Αυτά είναι πράγματα που θα πρέπει να σκέφτεστε ακόμη και στις πρώτες ημέρες της επιχείρησής σας.
6. Μείνετε εστιασμένοι στους στόχους σας
Το παλιό ρητό «Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα» ισχύει και για την οικοδόμηση μιας επιχείρησης. Το γεγονός ότι ανοίγετε μια επιχείρηση δεν σημαίνει ότι θα αρχίσετε να βγάζετε χρήματα αμέσως. Χρειάζεται χρόνος για να μάθει ο κόσμος ποιος είστε και τι έχετε να προσφέρετε, γι’ αυτό μείνετε συγκεντρωμένοι στην επίτευξη των στόχων σας.
Ακόμη και πολλοί ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων που τελικά επιτυγχάνουν, δεν θα δουν κέρδη για μερικά χρόνια και θα πρέπει να βασίζονται σε δανεικά χρήματα (αν μπορούν να τα βρουν) ή στις δικές τους αποταμιεύσεις για να στηρίξουν την επιχείρηση μέχρι να μπορέσει να γίνει κερδοφόρα. Ευτυχώς, υπάρχουν διάφοροι τρόποι χρηματοδότησης μιας επιχείρησης.
Τούτου λεχθέντος, αν η επιχείρηση δεν αποφέρει κέρδη μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα, αξίζει να εξετάσετε γιατί συμβαίνει αυτό και αν η επιχείρηση πρέπει να στραφεί προς άλλη κατεύθυνση.
7. Παροχή εξαιρετικής εξυπηρέτησης πελατών
Πάρα πολλές επιχειρήσεις ξεχνούν τη σημασία της παροχής εξαιρετικής εξυπηρέτησης πελατών. Αν παρέχετε καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες σας, θα είναι πιο πρόθυμοι να έρθουν σε εσάς την επόμενη φορά που θα χρειαστούν κάτι αντί να πάνε στον ανταγωνισμό σας.
Η υψηλής ποιότητας εξυπηρέτηση είναι ένα από τα κλειδιά για την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην αγορά. Ορισμένες επιχειρήσεις αναφέρονται σε αυτό ως υιοθέτηση μιας προσέγγισης με επίκεντρο τον καταναλωτή ή τον πελάτη.
Στην πραγματικότητα, στο σημερινό υπερ-ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον, η εξυπηρέτηση είναι συχνά ο σημαντικότερος παράγοντας διαφοροποίησης μεταξύ επιτυχημένων και ανεπιτυχών επιχειρήσεων.

8. Να είστε συνεπείς
Η συνέπεια αποτελεί βασικό συστατικό της επιτυχίας στις επιχειρήσεις. Πρέπει να συνεχίσετε να κάνετε ό,τι είναι απαραίτητο για να είστε επιτυχημένοι, μέρα με τη μέρα. Αυτό θα δημιουργήσει μακροπρόθεσμες θετικές συνήθειες που θα σας βοηθήσουν να κερδίσετε χρήματα μακροπρόθεσμα και να δημιουργήσετε ικανοποιημένους πελάτες από την πρώτη μέρα. Οι πελάτες εκτιμούν επίσης τη συνέπεια.
9. Ετοιμαστείτε να κάνετε κάποιες θυσίες
Το να έχετε τη δική σας επιχείρηση απαιτεί συχνά να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι αν δουλεύατε για κάποιον άλλο. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι περνάτε λιγότερο χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους σας απ’ ό,τι θα θέλατε. Η παροιμία ότι δεν υπάρχουν Σαββατοκύριακα και διακοπές για τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μπορεί να ισχύει για οποιονδήποτε έχει δεσμευτεί να κάνει την επιχείρηση του να δουλέψει.
Η ιδιοκτησία μιας επιχείρησης δεν είναι για όλους. Αν, μετά από μια ειλικρινή αυτοαξιολόγηση, αποφασίσετε ότι δεν είστε κατάλληλοι γι’ αυτό, θα γλιτώσετε από πολύ θλίψη και πιθανώς πολλά χρήματα, ακολουθώντας μια άλλη επαγγελματική πορεία.
Ποιος είναι ο γρηγορότερος τρόπος ανάπτυξης μιας επιχείρησης;
Οι επιχειρήσεις αναπτύσσονται με τους δικούς τους ρυθμούς, και πολλές φορές αυτό είναι εκτός του ελέγχου του ιδιοκτήτη της επιχείρησης ή των εργαζομένων. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες πτυχές της λιτής λειτουργίας που μπορούν να βοηθήσουν μια επιχείρηση να αναπτυχθεί γρήγορα, όπως η εστίαση σε μια μικρή σειρά προϊόντων, η κλιμάκωση με διαχειρίσιμο ρυθμό και η παροχή κάποιου είδους εμφανούς πλεονεκτήματος έναντι των ανταγωνιστών σας.
Πώς μπορείτε να αυξήσετε τις πωλήσεις;
Υπάρχουν μερικοί τρόποι για να αυξήσετε δυνητικά τις πωλήσεις. Οι επιλογές περιλαμβάνουν την αύξηση των διαφημιστικών δαπανών σε περιπτώσεις όπου η διαφήμιση έχει ήδη αποδειχθεί αποτελεσματική, την ενεργή αναζήτηση παραπομπών από υφιστάμενους πελάτες και τη δημιουργία μιας λίστας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου απευθείας προς τους καταναλωτές.
Τι κάνει μια νεοφυή επιχείρηση επιτυχημένη;
Οι καλύτερες νεοσύστατες επιχειρήσεις έχουν ένα καλό προϊόν ή υπηρεσία που είναι μοναδικό και επεκτάσιμο. Μια καλά διοικούμενη νεοσύστατη επιχείρηση θα κατανοεί τη συνολική αγορά και τη θέση της σε αυτήν, θα είναι σε θέση να αλλάξει γρήγορα και θα είναι έτοιμη να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες όταν αυτές παρουσιαστούν.
Η ανάπτυξη μιας επιτυχημένης επιχείρησης είναι σκληρή δουλειά και δεν το καταφέρνουν όλοι. Περίπου το 20% των νέων επιχειρήσεων αποτυγχάνουν κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας τους, το 50% αποτυγχάνουν κατά την πρώτη πενταετία και το 65% αποτυγχάνουν κατά την πρώτη δεκαετία. Μόνο το 25% των νέων επιχειρήσεων καταφέρνουν να φτάσουν τα 15 χρόνια ή και περισσότερο.
Εάν θέλετε να ανήκετε σε αυτό το 25%, το να δώσετε προσοχή σε αυτές τις εννέα συμβουλές είναι μια καλή αρχή. Για να έχετε και να διευθύνετε μια επιτυχημένη επιχείρηση, θα πρέπει να βρίσκεστε σε κατάσταση συνεχούς μάθησης και προσαρμογής.
Με πληροφορίες από: investopedia.com
Κεντρική φωτο: pexels.com/Lukas